12 Şubat 2018 Pazartesi

PUANTİYENİN YAŞAYAN EFSANESİ: YAYOİ KUSAMA




Japon sanatçı Yayoi Kusama 89 yaşında, yaklaşık 46 yıldır Tokyo'da bir akıl hastanesinde yaşıyor ve dünyanın her yerinde açılan retrospektiflerle sanat dünyasında fırtına gibi esiyor. Eserlerine biçilen değerler de hesaba katılırsa, Kusama şu anda yaşayan en pahalı kadın sanatçı konumunda.


Kusama, 22 Mart 1929 yılında Japonya- Nagano kentinde dünyaya gelmiştir. Çocukluğundan beri kendini gösteren mental bozukluk sanatçıyı resme iten en büyük etken. Onlu yaşlarından itibaren ilk çizimlerini yapmaya başlayan Kusama’nın eserlerinde o dönemde dahi başta kırmızı puantiyeler olmak üzere, ağ ve çiçek motifleri göze çarpmakta.Mental bozukluğu nedeniyle takıntılı bir şekilde tekrarladığı bu şekillerin sebebini de şu sözleriyle açıklamıştır:


”Bir gün kırmızı çiçekli desenli bir masada oturuyordum. Ufuktaki kocaman güneş çok parlıyordu. Başka yere bakınca nihayetinde her şeyin kırmızı desenlerle kaplandığını görüyordum. Kendimi duvarlarda tırmanıyor, tavanlarda dolaşıyor gibi hissediyordum. Bütün mekanlarla birlikte sonsuzlukta yüzüyor gibiydim. Sonra sonsuzluğu bir hiçlik  olarak görmeye başladım. Kırmızı benekler, çiçekler çoğalarak etrafımı sarıyordu. Bir süre sonra bütün kırmızı benekler sanki üstüme gelmeye başladılar. Kaçmaya başladım, merdivenlerden hızla iniyordum. Ben koştukça merdivenler sonsuzluğa uzanıp gidiyorlardı.”

Kusama, bu sıra dışı ruh halini sanata dönüştürmeyi başaran biri diyebiliriz.
Louis Vuitton da Yayoi Kusama ile iş birliği yapan markalar arasında. Yapılan bu koleksiyon tüm dünyadaki 461 Louis Vuitton mağazasında satışa çıkarıldı. Koleksiyonda puantiyelerden, trençkotlara, pijamalara ve mücevherlere kadar her şey mevcut. Daha önce de Marc Jacobs Japon sanatçı ile işbirliği yapmıştı.


Ezgi Kaplan



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder